2007-11-09



Åh jag ser hemsk ut! Och bilden är dålig! Den är heller inte riktigt klar på bilden, ska försöka ta en ny snarast... Nu har jag klagat klart.

Jag har sytt en amningsklänning. Fållen nertill får vänta dock. Kan inte lägga upp den så den blir jämn så länge ingen hjälper mig och jag har denna stora mage kvar. I alla fall. Jag har modifierat ett t-shirtmönster från ottobre för att dels bli en klänning och dels få en amningsöppning.

Öppningen är av omlottmodell. Undre framstycket börjar i ärmhålet och övre slutar under bysten. I fållarna av omlottdelarna är det insytt lastin (genomskinligr resårband) för att de trots ivrigt öppnande inte ska förlora formen. Lastin bandet är bara något kortare (ca 3 cm tror jag) än själva tyget, jag vill ju inte ha någon rynkeffekt.

Tyg: E-sljöjd. Brun botten med klargröna ränder och samma gröna som kantband i hals och ärmslut. (När jag provade första gången ville jag aldrig ta av klänningen vilket underbart tyg! Fattar nu varför sonen älskar sina e-slöjdströjor, det är inte bara för att de är fina...)

Mönster: Modifierat t-shirtmönster från Ottobre. Fast jag har ändrat så mycket att det nog mest är mitt eget nu...

Tidsåtgång: Ingen aning. Har hållit på så länge men lagt mycket lite tid varje gång. Brukar räkna en timme för att rita mönster och klippa när jag ska rita om också. Och det har gått extra tid i sömnaden eftersom jag sytt om en del. Kanske totalt 3 timmar för att sy och sprätta och sy om.

3 comments:

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) said...

Kul med amningsklänning! Den ser snygg o skön ut.

Är det tyg från mässan? Är hemskt nyfiken på hur mycket tyg som gick åt.

stora lilla j said...

supersöt amningsklänning! ett tips från en långtidsammare är att sy en liten superkort top, som slutar efter bysten, och sen kan man använda vilka toppar man vill, bara de har hyfsad urringning/ omlott över brösten =)

Thea said...

Den ser för härlig ut trots att man inte ser så mycket. Önskar att jag kommit mig för att sy amningskläder medan det behövdes...