2007-08-09

Sommaren är slut!




Och nu ska det sys nya saker. Men först. Det som blev gjort i sommar var:

1. Tofflor! Jag stickade och tovade i maskin och blev himla nöjd!


2. Mammaklänningen blev en mammatunika... Mönstret fungerade inte alls, såg ut som ett enomrmt tält så jag gjorde ett nytt mönster och sydde i ett småblommigt frottétyg jag hittade på en loppis - totalkostnad med dragkedja ca 28 kronor. (Inte världens bästa bild - mobil och motljus)

3. Ett par sparkbyxor till bebis i brun plysch. Skulle haft fötter men jag fick klippa av dem. Benlängden blev nämligen ungefär 50 cl och kroppen 62 cl... Så kan det gå när man inte är nöjd med de mönster man har och nödvändigt ska rita eget... Nu har de lång gul mudd nertill och kommer nog att fungera betydligt bättre.


4. Letade igenom morsans vind och hittade massor med stickmönster på supercoola tröjor och framförallt stickade klänningar som jag bara måste försöka hinna sticka någongång! Barnmönstren hittade jag också men bara enstaka tidningar med bilder och då bara från 1979.

5. Smocken har det gått sämre framåt med. Attans vad trist det är att sy rynktrådar :-) Men vad fint det kommer att bli någongång i framtiden.

6. Sista sommarprojektet var att sticka klart yllebabyfilten som jag ska ha i vagnen men den är fortfarande inte ens halvklar. Nåja, det är det ingen brådska med.

Bilder på det som är avslutat kommer snart.

Och höstens första grej är att jag beställt en prymtryckknappstång som jag förhoppningsvis ska kunna hämta idag på Tygcentrum.


3 comments:

Gekko said...

Ojojoj vad jag ser fram enot att få se bilder!
Är det en Variotång från Prym du ska ha (jag vet inte om det finns flera). Jag har iaf den och är lika lycklig varenda gång jag får trycka i en knapp:-D

Fiffiluren said...

De där stickmönstern låter spännande! Jag har också några mönster som min mamma har sparat. Särskilt på virkade mössor :-)

Tyrvi said...

Morsans stickmönster är lite barn, och då större barn, annars är det mest vuxenmönster. Bebismönster har jag fått från min moster inför när jag väntade H. Klänningarna jag pratade om är vuxenklänningar till mig. Underbara saker som säkert tar evigheter att sticka :-)